Westlandgrachtsluis wordt gerenoveerd

Westlandgrachtsluis wordt gerenoveerd

 

De Sloterplas ligt op polderpeil, -2,10 NAP. Dat is 1,70 m lager dan het stadspeil en 1,50 m lager dan het Rijnlands peil.

Bij de aanleg in de jaren vijftig zijn er op drie locaties sluizen aangelegd waarmee boten van en naar de Sloterplas kunnen varen: de Cramergrachtsluis (sluis nr. 112), de Westlandgrachtsluis (sluis nr. 118) en de Akersluis (sluis nr. 102). Voor de sluis bij de Westlandgracht is eigenlijk de verkeerde naam gekozen, deze had eigenlijk beter Slotervaartsluis kunnen heten, naar de waterweg waarin deze is gelegen.

De Westlandgrachtsluis is nu nog buiten gebruik.
Foto: Erik Swierstra; 5 juli 2017.


De beide eerste sluizen gaven verbinding met de stadsgrachten, de Akersluis bij het dorp Sloten met de Ringvaart van de Haarlemmermeer. De sluizen in de Burgemeester Cramergracht en bij Sloten zijn in juni 2010 op afstand bedienbaar gemaakt. De derde sluis, de Westlandgrachtsluis bij de Delflandlaan, wordt al enige decennia niet meer gebruikt en moet ook nog ter plaatse bediend worden. Om de scheepvaartverbindingen tussen de stad en de Sloterplas te verbeteren is door de gemeente Amsterdam besloten om de Westlandgrachtsluis te renoveren en ook op afstand bedienbaar te maken. Volgens de plannen zou dit in 2018 gerealiseerd worden.

Volgend jaar ontstaan er zo extra vaarmogelijkheden en -rondjes van en naar de Sloterplas. Vanaf de Sloterplas wordt het dan naast de bestaande route via de Burgemeester Cramergracht - Cramergrachtsluis - Burgemeester Van Tienhovengracht - Erasmusgracht - Admiralengracht naar de Kostverlorenvaart ook mogelijk om via de Christoffel Plantijngracht - Slotervaart - Westlandgrachtsluis - Westlandgracht - Postjeswetering naar de Kostverlorenvaart te varen. Een combinatie van deze beide routes biedt een mooi vaarrondje.

De rode routes zijn de bestaande vaarroutes van en naar de Sloterplas. De groene route komt beschikbaar als de Westlandgrachtsluis in 2018 in gebruik gesteld is.
Zo ontstaan er nieuwe vaarrondjes in Nieuw-West.


Daarnaast is het vanaf de Sloterplas mogelijk om langs de bestaande route via Osdorpergracht - Hoekenesgracht - Slotervaart te varen en van daar richting de Westlandgrachsluis, of de andere kant uit via de Akersluis naar de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Van daaraf kan men via de Nieuwe Meer, de Nieuwe Meersluis, de Schinkel en de Kostverlorenvaart naar de aansluiting met de Admiralengracht en Postjeswetering varen. Hierdoor ontstaan er nog meer rondvaarmogelijkheden van en naar de Sloterplas.

Erik Swierstra, juli 2017.


Zie ook:
* www.nl.wikipedia.org/wiki/Sluizen_in_Amsterdam_Nieuw-West
* www.vriendenvandesloterplas.nl - Sluizen in Nieuw-West op afstand bediend
* www.geheugenvanwest.amsterdam - Sluizen in Nieuw-West op afstand bediend
* www.binnenvaartkrant.nl/nieuws/nieuwsitem/afstandbediening-impuls-voor-pleziervaart-sloterplas
* www.parool.nl/amsterdam/de-vaak-vergeten-sloterplas-moet-een-populair-stadsmeer-worden


Karl Popperbrug nr. 305


De brug over de Westlandgrachtsluis heeft in het voorjaar van 2017 naast het nummer ook een naam gekregen: Karl Popperbrug nr. 305. De brug is vernoemd naar Karl Raimund Popper (Wenen, 28 juli 1902 – Londen, 17 september 1994). Hij was een Oostenrijks-Britse filosoof die algemeen wordt beschouwd als een van de grootste wetenschapsfilosofen van de 20e eeuw.

De Karl Popperbrug nr. 305 in de Delflandlaan
over de Westlandgrachtsluis.
Foto: Erik Swierstra; 5 juli 2017.


Daarnaast was hij een belangrijk sociaal en politiek filosoof, een onversaagd verdediger van de liberale democratie en de principes van sociale kritiek waar deze op is gebaseerd, en een onwrikbaar tegenstander van autoritarisme. Hij is het bekendst geworden door zijn weerlegging van het klassieke model van wetenschap als een proces van observatie en inductie, zijn pleidooi voor falsifieerbaarheid als criterium om wetenschap van non-wetenschap te scheiden en zijn verdediging van de 'open samenleving'.

Informatie ontleend aan Wikipedia.

 
Sloterplas